neděle 26. června 2016

Úprava kořenovky

S Haničkou jsme byli včera na svatbě mého kamaráda v Panenském Týnci, tak k další práci jsem se dostal až dnes. V plánu bylo třeba (opět s pomocí Péťy a tety Lídy) dosypat kořenovku kačírkem tak aby vrchní HT trubky byly vidět jen do půlky (kvůli sázení). Také jsem upravil výšku revizní šachty a uvnitř jsem dal do roury přesuvku pro možnost nastavení výšky vody v kořenovce. Také bylo třeba navrtat do zátek díry pro větrání (celkem 8 kusů) - jednak aby do trubek nespadly malé kamínky. I maličkosti zaberou dost času, ale už se kořenovka chýli ke konci. Zítra by měla přijet firma na sázení rostlin.




8 komentářů:

  1. Dobrý den, náhodou jsem narazil na Vaše stránky a rád bych se zeptal, jestli je ta roura v revizní šachtě takto vystavená nahoru i teď při provozu čistírny. Případně jak vysoko. Jde mi o to, že pokud ano, tak je to u tohoto typu kořenové čistírny špatně a ta by nefungovala jak má. To vzduchové potrubí, co jste tam dávali by pak bylo úplně k ničemu, vzhledem k tomu, že by bylo zatopené.. Díky za případné info ohledně tohoto detailu a s pozdravem, Vít Rous

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      ano máte pravdu, roura v revizní šachtě je vystavená nahoru a je nastavitelná. Teď kořenovka je plná vody (cca 1.4m výšky) - musí být z důvodu, aby mokřady nevyschly. V zimě se roura vytáhne, voda se vypustí a v kořenovce se nechá cca 30cm vody odspoda (z důvodu, aby se navrchu voda nezamrzla). Mokřady si samy najdou vodu - kořeny se naroste směrem dolů a tím pádem pomůže lépe čistit bakterie - tak to musí fungovat kořenovka.
      Vzduchové potrubí tam musí být, aby se tam dostal kyslík, bez něhož právě nemůže fungovat čistění KČOV. Tyhlety kořenovky jsou odzkoušené desítky let a funguje bez problému.
      Je jisté, že budu nadále informovat o stavu kořenovky.
      Přeji hezký den.

      Vymazat
    2. Dobrý den, díky za rychlé info. Jak fungují kořenovky vím, projektuji ji už taky pár let a teď se chystám znovu na školu dělat i výzkum. Proto jsem se na to ptal. Protože vertikála plná voda být nemůže, aby fungovala. Pokud ale ještě není v provozu, tak je to samozřejmě zatím jedno.
      Jenom jednu věc - voda dole zůstat může, ale jedině pod těmi provzdušňovacími trubkami. Z fotek není zrovna patrné, jak vysoko to potrubí je, ale připadá mi, že celkem u dna, takže by mohlo být zaplavené. Pak jsou ty trubky akorát tak na okrasu.
      Ptám se na to proto, že jsem teď opravoval dva projekty po Michalu Šperlingovi, kde byly technologické chyby. Samozřejmě jsem si neprohlížel Vaši práci, abych na ní hledal chyby (je moc dobře odvedená), ale prostě mě tohle zaujalo.
      Jinak kořeny rostlin jsou nejvíce v prvních 30-40 cm a hlouběji se dostávají jen některé a to max. do 60 cm. Celková hloubka filtru je pak dostačují kolem 80-100 cm - čistí to úplně stejně. Ale to už je na jiný povídání..

      Vymazat
    3. Dobrý den pane Rousi,
      děkuji za Vaši reakci, až mě teď došlo, že jste z firmy pro kořenovou čističku. Jsem rád, že mám od Vás zpětnou vazbu.
      1.července jsme vysázely mokřady a teď jsme ve fázi, kdy čekáme až narostou (hlavně kořeny). Pak se spustí aerobní provoz (na začátku zimy). Takže z Vašeho hlediska je to v pořádku.
      Ta děrovaná trubka s průměrem 110, jíž se voda odvádí ven, je na dně, pak odspoda je 30 cm kačírku 8/16, pak větrané trubky zahrnuté kačírkou a ve finále štěrk 2/4.
      Fotky jsou na http://rekonstrukcebaraku.blogspot.cz/2016/06/korenova-akce-se-stavbyvedoucim.html
      Předpokládám, že je to takhle správně udělané?
      Budu rád za Vaše postřehy a připomínky.
      Koukal jsem na Vaše stránky, máte pěkně udělané včetně blogu - ten mě zaujal - dám si do oblíbených.
      Krásný pohodový den.

      Vymazat
    4. Fotky jsem viděl všechny - historka se stavbyvedoucím byla dobrá a výkop máte opravdu super :)
      My jsme měli často blbou zkušenost s bagráky, takže teď to děláme pomocí bednění. Je to taky o dost jednodušší i pro svépomocnou stavbu - viz svépomocně stavěná čistírna v Sušici http://grania.cz/portfolio/korenova-cisticka-susice/
      Pokud je to s tím potrubím, jak píšete, tak je to správně. Z těch fotek to není tak patrné. Akorát je to holt zbytečně hluboké, tak jste si mohl ušetřit práci a materiál..
      Co by mě teda dost zajímalo a co není na fotkách, je ta dávkovací šachta. Někdy v květnu/červnu jsem totiž posílal dvě plovákové výpusti Michalu Šperlingovi, tak by mne zajímalo, jestli třeba není jedna u Vás. Ale vzhledem k tomu, že tam máte 110 trubky, tak to bude spíš asi systém od Michala Krišky z VUT.
      Děkuju za pochvalu stránek. Cením si toho vzhledem k tomu, že si to dělám sám. A u blogu jsem si řekl, že je potřeba přinášet co nejvíc zajímavostí ze zahraničí, protože ani lidi z oboru většinou vůbec netuší, kde všude se kořenovky ve světě používají.

      Vymazat
    5. Děkuji za další zprávu, těší mě, že jsem svou práci odvedl dobře.
      Koukám, že s bedněním je jednodušší práce a je to zajímavá varianta. Jelikož jsme ve svahu, tak pro mě byl jednodušší výkop a s bagrováním pro mě byl můj koníček - něco jako kdybych byl malý kluk :-)
      Že mám kořenovku hlubší než je zvykem - pro mě je to prvotní informace. Zajímalo by mě proč - ověřím to. Je fakt, že fólie by mohla být menší, míň štěrku atd... Holt je těžké na počátku vybírat, z kterých firem vybrat tu správnou. Pokud si pamatuji, tak před 2 lety jsem googloval a Vaši firmu jsem neměl v paměti.
      Ta pulzní šachta je od Šperlinga, bohužel nemám fotku, ale v nejbližší době nafotím. Ten plovák vypadá přesně jako u čističky v Sušici - přesně na chlup. Akorát jsem se podivil, že cena za ten plovák byl vskutku předražená. Kdybych měl plánek, tak si ten plovák vyrobím svépomocí za pár stovek (a ne v řádu tisícovek).
      Ve Vašem blogu jsem našel zajímavé články, které stojí za to přečíst a určitě by uvítali spousty lidí. Ty mokřady má své kouzlo a je to návrat ke starým časům. Žádné moderní výdobytky s čistěním septiku pomocí elektriky atd - nač zbytečně platit navíc, když příroda si sama poradí.

      Vymazat
    6. Kdybyste hledal dnes, tak už byste nás asi našel. Já navrhuju kořenovky někdy od 2009, ale táta ještě déle. Ale marketing (respektive zviditelnění) jsem začal více řešit až tak tři roky zpátky a nějakou dobu to trvá, než se člověk prosadí. Zvlášť když Kořenovky.cz mají v tomhle takový náskok.. No, ale o co více rozumí Michal Šperling marketingu, o to méně rozumí té technologii jako takové a to je důvod, proč to navrhují zbytečně hluboké. Opisuje to od jiných, kteří zas pisují rakouskou normu, která je v tomhle zbytečně konzervativní. Toho písku stačí 50-60 cm pro dosažení výborných hodnot, na to už je dnes nepřeberně výzkumu. No a když k tomu připočtete drenážní vrstvu, která taky nemusí být 30 cm a případně nějakou krycí vrstvu, tak do metru se dá vejít úplně bez problému.
      Tak to bude určitě náš plovák - leda by si ho museli vyrobit sami, což by mne zrovna nepotěšilo. Díval jsem se zpětně do faktur a 1 plovák jsem prodával za 1800 (50 mm trubka) a jeden za 2000 (75 mm). Je jasné, že se to dá vyrobit za několik stovek + práce (ostatně si to tak vyrábím doma na koleně). Ale jednak jsem nechtěl být zas tak moc hodný, ale hlavně za tím není vidět těch pár měsíců hledání na internetu různých možností, jak to vypouštění zajistit co nejvíc "blbuvzdorně", z čeho to vlastně vyrobit, a pak těch několik zmetků, co jsem postupně vyhodil do kontejneru.. :)
      Jesli můžu, tak bych rád dal krátký post na blog+nějakou fotku s odkazy na Vás. Máte to moc pěkně nafocené i popsané, takže by to určitě bylo zajímavé i pro další lidi jako inspirace.

      Vymazat
    7. Opět zdravím, z Vašich článků jsem si všiml, že technice dobře rozumíte a máte o tom všem přehled. Dokonce máte velkou ochotu komunikovat, což si velice cením. Bohužel s Michalem Šperlingem nebyla snadná komunikace a občas to vázlo.
      Ten plovák, co mám ke kořenovce, je s 75mm. Jelikož jsem kutil, rád si věci dělám svépomocí, ale je pravda, že za experiment se něco platí. Takže v pohodě, zase si ušetřím čas - mám ještě dohánět s rekonstrukcí baráku - ta potrvá ještě min. rok.
      Klidně můžete zveřejňovat post na můj blog včetně fotek. Budu rád, když to bude přínosem pro další lidi, kteří se zajímají nejen o kořenovku ale i o rekonstrukci baráku.

      Vymazat